zaterdag 11 januari 2014

OKONOMIYAKI | Amber Alberda

De meest gezonde mensen ter wereld wonen in Okinawa, Japan. Ze zijn tot op late leeftijd fysiek erg actief, hebben een sterk sociaal netwerk en eten zo natuurlijk mogelijk. Veel groenten, zeegroenten en andere producten die de versheid van de natuur herbergen. Dit recept komt -niet geheel toevallig- ook uit Japan, alhoewel uit een ander gedeelte. Wat het gemeen heeft met het volk in Okinawa is dat deze Japanse Pizza, of Okonomiyaki zoals de pizza daar heet, vol groenten zit en dus niets gemeen heeft met de deeg-achtige, calorierijke pizzabodem die wij doorgaans nuttigen. Okonomiyaki kan op vele manieren worden gemaakt. Zo zweeft er ergens op You Tube zelfs een filmpje van een Okonomiyaki rond met zulke verse ingrediënten dat de pizza bij het serveren zelfs nog beweegt. Echte Japanse pizza dus: overal steken er pootjes en staarten uit. Gruwel. Dat gaan we hier zeker niet doen. Het grote succes element van dit recept is namelijk dat het niet alleen erg lekker is, maar tegelijkertijd erg gezond. Het hoofdingrediënt is namelijk kool. Witte kool, om precies te zijn. In tegenstelling tot andere pannekoek- of pizza-achtigen komen er bij dit recept geen kilo’s kaas, ham of andere dierlijke eiwitten aan te pas. de voornaamste ingrediënten zijn groenten en geroosterde amandelen als topping. Als je je ooit hebt afgevraagd hoe je je inname van verse groenten op een leuke en lekkere manier kunt verhogen, is dit jouw recept.
Ingrediënten:
160 gram kool (in flinterdunne reepjes gesneden)
80 gram prei (fijngesneden)
60 gram speltbloem
een paar snufjes fijngemalen zeezout
2 biologische scharreleieren
1 of meer eetlepels olijfolie (extra vergine)
Voor het beleg: een handvol geroosterde geschaafde amandelen en verse bieslook of andere verse kruiden naar smaak.
Bereiding:
Doe de kool. de prei, het zout en het meel in een grote kom. Hussel het goed door zodat alles bedekt is onder een stoffige laag meel. Voeg daarna de eieren toe en mix het geheel goed zodat het een goed gelijk kleverige toestand is.
Verwarm alvast een een grote. ondiepe koekenpan op het vuur en daarin een genereuze scheut olijfolie. Schep het kleverige ‘deeg’  in de koekenpan en gebruik een metalen spatel om de pannekoek aan te drukken en zo plat mogelijk te maken. Bak de ‘pizzabodem’ in 4-5 minuten op medium vuur mooi goudbruin en keer hem om om de andere kant te laten bakken. De beste manier om dit te doen is om de pizzabodem in z’n geheel uit de pan op een groot bord te laten glijden, een tweede bord er omgekeerd bovenop zetten, omdraaien en de bodem in z’n geheel omgedraaid van het bord weer in de pan te laten glijden. Zo blijft de pizzabodem intact. Voordat je dat doet is dit het moment om te beoordelen of de pan nog een beetje olijfolie nodig heeft om de andere kant te bakken.
Zet de oven in de tussentijd aan op 180 graden om de amandelschilfers te roosteren. Zet ze er meteen in, anders gaat het te snel en verbranden ze voor je het weet.
Als de pizza aan beide kanten mooi goudbruin is laat je hem op een groot bord glijden en breng je jouw keuze van topping aan. In dit recept is het een redelijke neutrale garnering van geroosterde amandelschilfers en een royale hoeveelheid verse bieslook. Giet de eetlepel olijfolie over de gegarneerde pizza, een beetje extra zeezout en snij in driehoekspunten om te serveren. Bon appetit!
.